Les
cadenes que encara esclavitzen Haití
Les situacions
d’emergència que es produeixen en països empobrits, sovint, i especialment quan
esdevenen un eco mediàtic a nivell internacional, susciten una resposta global,
tant per part de les institucions internacionals com per les ONGs. Hi ha casos
de tot tipus, és innegable.
Hi ha casos com el de
Palestina o bé el Sàhara, on l’arrel del conflicte és polític, i això es
manifesta de manera permanent, també en els moments de crisi humanitària. Quan
es tracta d’un conflicte polític enquistat on s’encreuen els interessos d’estats
com l’israelià amb els del poble palestí, per exemple, institucions com la ONU
queden paralitzades. No es va més enllà d’emetre alguna resolució que serà
incomplerta de manera permanent i de les benintencionades peticions d’alto al
foc si la cosa va massa lluny. Però queda en això, i res més.
No passa el mateix quan
l’escenari és diferent. Si ens atenem a un cas recent, el d’Haití, ens n’adonarem
del que pot suposar una “intervenció humanitària” arran del terratrèmol del 12
de gener del 2010. Era necessari i imprescindible l’enviament d’ajuda
internacional, sobre això hi ha un consens ampli. Calia potabilitzar l’aigua,
aliments per la població, endegar projectes de reconstrucció d’infraestructures
bàsiques i habitatges, etc. La implicació de força ONGs ha possibilitat que
aquestes actuacions es puguin fer en coordinació amb Nacions Unides. Aquest
element ha estat positiu en la mesura que ha contribuït a posar fre a un
escenari que pocs desitjàvem: la dependència absoluta d’Haití de les decisions
de la ONU.
Tanmateix, les alarmes
saltarien a partir de les declaracions de Ricardo Seitenfus, representant
especial a Haití de la OEA. Al diari Le
Temps (20/12/2010), Seitenfus apuntava que fou la ONU qui va imposar l’enviament
de tropes a Haití malgrat que “no viu una guerra civil ni és una amenaça
internacional”. De fet, el desplegament de tropes del Comandament Sud dels
Estats Units a Haití va ser el més important mai realitzat en “missió
humanitària” i ha arribat als 22.268 efectius a la zona.
En comptes de
contribuir a reconstruir l’Estat haitià, aquesta intervenció, en realitat, ha
acabat suplantant-lo. Mentre l’Estat haitià es troba completament anul·lat,
fallit, els recursos i la força armada resta en mans de les ONGs i els exèrcits
estrangers. Si més no, això implicà un capgirament de la relació entre l’estat
i la societat haitiana, per una part, i les ONGs i les forces militars
estrangeres per l’altre. Si la solidaritat és la resposta horitzontal, el que
es va acabar instal·lant a Haití és més semblant a la caritat, que té un
caràcter marcadament vertical (de les elits cap als miserables).
Entre tot, la forta
presència nord-americana deixa un marge de dubtes considerable. I més si ens
fixem en com es desenvolupen processos com les eleccions presidencials pel
2011-2016. A la primera volta es van detectar irregularitats i frau, i els
resultats van ser postergats. La segona, que va donar la victòria al cantant
occidentalista Michel Martelly, assessorat curiosament pel dretà Antonio Solà,
va ser aplaçada repetidament fins que se celebrà l’abril del 2011.
Les eleccions es feren
en un clima d’evident tensió i protestes al carrer. El motiu? Que l’ex-dictador
Jean-Claude Duvalier, fill del sanguinari François Duvalier, que va instaurar
les brigades para-policials conegudes amb el nom de Tonton Macoute, havia
tornat de l’exili el gener de 2011 per ocupar de nou la presidència.
És difícil de saber ara
per ara la implicació de tercers en aquest tipus de maniobres, però el cert és
que ni els Estats Units ni la OEA varen emetre cap ordre de detenció ni van
frenar les expectatives polítiques del sàtrapa haitià. Només la pressió popular
va apartar-lo de la cursa electoral. El contrapunt significatiu, de nou, és que
l’únic president democràtic que ha tingut Haití, el catòlic-marxista Jean-Bertrand
Aristide, fou derrocat per elements reaccionaris amb la participació de la CIA el
29 de febrer del 2004.
BM